Budapest: Megint leválasztanák a buszokat a BKV-ról

Szeretettel köszöntelek a FŐVÁROSUNK BUDAPEST közösségi oldalán!

Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.

Ezt találod a közösségünkben:

  • Tagok - 1264 fő
  • Képek - 1009 db
  • Videók - 167 db
  • Blogbejegyzések - 381 db
  • Fórumtémák - 160 db
  • Linkek - 970 db

Üdvözlettel,
Keczánné Macskó Piroska
FŐVÁROSUNK BUDAPEST vezetője

Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:

Szeretettel köszöntelek a FŐVÁROSUNK BUDAPEST közösségi oldalán!

Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.

Ezt találod a közösségünkben:

  • Tagok - 1264 fő
  • Képek - 1009 db
  • Videók - 167 db
  • Blogbejegyzések - 381 db
  • Fórumtémák - 160 db
  • Linkek - 970 db

Üdvözlettel,
Keczánné Macskó Piroska
FŐVÁROSUNK BUDAPEST vezetője

Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:

Szeretettel köszöntelek a FŐVÁROSUNK BUDAPEST közösségi oldalán!

Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.

Ezt találod a közösségünkben:

  • Tagok - 1264 fő
  • Képek - 1009 db
  • Videók - 167 db
  • Blogbejegyzések - 381 db
  • Fórumtémák - 160 db
  • Linkek - 970 db

Üdvözlettel,
Keczánné Macskó Piroska
FŐVÁROSUNK BUDAPEST vezetője

Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:

Szeretettel köszöntelek a FŐVÁROSUNK BUDAPEST közösségi oldalán!

Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.

Ezt találod a közösségünkben:

  • Tagok - 1264 fő
  • Képek - 1009 db
  • Videók - 167 db
  • Blogbejegyzések - 381 db
  • Fórumtémák - 160 db
  • Linkek - 970 db

Üdvözlettel,
Keczánné Macskó Piroska
FŐVÁROSUNK BUDAPEST vezetője

Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:

Kis türelmet...

Bejelentkezés

 

Add meg az e-mail címed, amellyel regisztráltál. Erre a címre megírjuk, hogy hogyan tudsz új jelszót megadni. Ha nem tudod, hogy melyik címedről regisztráltál, írj nekünk: ugyfelszolgalat@network.hu

 

A jelszavadat elküldtük a megadott email címre.

network.hu

Ismét terítéken van az önálló BKV-s buszos cég létrehozása – értesült a VS.hu. A BKV-nál már az előkészítő anyagon dolgoznak. A döntést azonban hátráltatja, hogy a városvezetés és az érintett fővárosi cégek még nem játszották le, melyikük kapjon többet az újraosztásban.

 

Ismét foglalkoztatja a fővárosi döntéshozókat, hogy önálló gazdasági társaságba szervezzék a BKV buszos üzletágát – erősítette meg a VS.hu értesülését a közlekedési cég. „A főváros és a BKV határozott célja a közösségi közlekedés minél hatékonyabban és minél gazdaságosabban történő működtetése a szolgáltatás színvonalának szem előtt tartásával. Ennek érdekében minden lehetséges opciót megvizsgálunk, beleértve a buszüzletág esetleges leválasztásának lehetőségét is” – közölte érdeklődésünkre a BKV, amely szerint a folyamat „a különböző számítások, tanulmányok, háttéranyagok készítésének stádiumában van”.

A VS.hu információi szerint az egyik városházi tanácskozáson a közelmúltban elhangzott: a kormányzat elvárásként fogalmazta meg a főváros számára a buszüzletág leválasztását. Érdeklődtünk erről a Nemzeti Fejlesztési Minisztériumnál, de cikkünk megjelenéséig nem kaptunk választ. A BKV azt közölte, hogy a kidolgozás alatt álló háttéranyagok „megvitatása, eredményének alapos áttekintése, elemzése után lehet szó bármilyen döntés előkészítéséről”.

Az erőviszonyoktól is függ

 

Városházi forrásaink szerint döntés addig biztosan nem lesz, míg el nem dől, ki mennyire lesz erős az új fővárosi hatalmi struktúrában. Mindenki több befolyásra tör: a Tarlós István főpolgármester által irányított városháza mellett a most alakuló csúcscég, a Budapesti Városigazgatás Holding Zrt. (BVH), az ennek alárendelt Budapesti Közlekedési Központ Zrt. (BKK), a BKV, de még a BKK Közút Zrt. is erősebb pozíciókat szeretne. Forrásaink szerint leghamarabb áprilisban születhet meg a döntés, külön útra tereli-e a főváros a buszüzletágat.

Nemes Gábor, a legtöbb BKV-s buszsofőrt képviselő Egységes Közlekedési Szakszervezet vezetője a VS.hu-nak azt mondta, nem zárkóznak el az önálló BKV-s buszos cég létrehozásától. Annak egyaránt lehetnek előnyei és hátrányai is, de mindeddig konkrétumokat nem közöltek velük, így egyelőre nem tudnak miben állást foglalni.

A BKV tájékoztatása szerint „ésszerű időn belül” elkészül a döntés-előkészítő anyag: „A BKV érintett szakterületeinek szakértői dolgoznak azokon az elemzéseken, amelyek összevetésével ésszerű időn belül megfogalmazható egy – az optimális opciók felvázolását tartalmazó – döntés-előkészítő anyag a főváros részére” – tudatta a VS.hu-val.

Régi lemez

 

A BKV buszos érdekeltségeinek külön gazdasági társaságba szervezése legalább hatéves ötlet. Az akkori vezérigazgató és volt MVM-vezér (utóbbi posztjával kapcsolatban egy 15 milliárdos károkozási perben vádlott), Kocsis István 2008-ban holdingszerű működésről szóló elképzeléssel állt elő. Hét különböző leányvállalatra darabolta volna a közlekedési céget a járműüzletágak szerint haladva – az egyik az Autóbusz Zrt. lett volna –, de ez az elképzelés végül nem valósult meg.

2009 februárjában a Boston Consulting Group írt egy tanulmányt a BKV hatékonyságának javításáról. A tanácsadó cég azt állította, hogy amíg nem megoldott a BKV hosszú távú finanszírozása, addig a holdingszerű működés sem javít a helyzetén. Talált viszont átalakítás nélkül is tartalékokat a rendszerben. A tanulmány szerint a kollektív szerződés racionalizálásával évi 1,9 milliárd, a buszágazat hatékonyabb munkaszervezésével évente 2,1 milliárd, a központi funkciók létszámának racionalizálásával 1,5 milliárd forintos megtakarítást lehetne elérni, egy buszgarázs eladása pedig további 1,2 milliárdot hozhat a konyhára. A buszvezetőknél 16 százalékos leépítést tartott indokoltnak a tanácsadó – mára kiderült, ezt sikerült jóval túlszárnyalni.

Vakvágány

 

Kocsis 2009 végére ígérte, hogy elsőként a HÉV kiszervezésével mutatja be az új struktúra életképességét: megalakítja az önálló részvénytársaságot, amelyet elad az államnak. Az azért kapott 40-60 milliárd forintból ezer buszt lízingelt volna. Terve a szakszervezetek markáns ellenállása, az agglomerációs települések polgármesterei és a megyei közgyűlések fideszes vezetőinek blokkolása miatt megbukott. A szakszervezetek főképp a leendő üzemeltetőt, a MÁV-ot kifogásolták, amelyet – tapasztalataik alapján – nem tartottak alkalmasnak arra, hogy percre pontosan közlekedtesse a járatokat.

A BKV átalakítására végül se Kocsis, se utódja, Várszegi Gyula, se a jelenleg regnáló vezérigazgató, Bolla Tibor nem kapott felhatalmazást. Se Demszky Gábor, se Tarlós István főpolgármester nem vágott bele az átalakításba. A fideszes irányítású főváros a 2010-es választások után inkább a londoni vagy skandináv modell felé vette az irányt: az önkormányzati tulajdonú BKK Zrt. megrendelő közlekedésszervezői státuszt kapott, a BKV-t lényegében ennek egyik vállalkozójává minősítették le.

Ez a váltás se lendített akkorát, hogy a BKV struktúrája megváltozzon, a BKV buszos ágazata önálló életre keljen. Pedig 2012 augusztusában a BKK is a troli- és a buszágazat külön holdingba szervezését tartotta megoldásnak. Tárgyalt is erről a BKV igazgatósága, döntést is hozott, de ez a nekifutás se jutott abba a stádiumba, hogy megalakuljon az önálló gazdasági társaság. Ehelyett az elmúlt években a BKK – amely a BKV-tól átvette a legfontosabb feladatait – egyre több buszvonalon tette partvonalon kívülre a BKV-t.


600 sofőrrel kevesebb

 

A BKK külsős üzemeltetésbe szervezte a BKV vonalainak a felét. A kiszervezések nyertese a VT-Arriva lett, amely mind elvitte a városhatáron belüli járatokra kiírt pályázatokat, míg a városhatárt átlépő vonalakat a Volánbusz kapta. A VT-Arriva nem újoncként lépett be, első alkalommal 1999 szeptemberében, még VT-Transman Kft. néven nyerte el két és fél viszonylat működtetését. Már 100 busszal fuvarozott a volt BKV-vonalakon 2012-ben, amikor ősszel 150, majd 2014 decemberében újabb 200 buszra kapott megbízást a BKK-tól. A VT-Arriva tulajdonosa az Arriva/Deutsche Bahn-csoporthoz tartozó Arriva Zrt., illetve a Széles Gábor üzletember érdekeltségében lévő Videoton Holding Zrt.

Jelenleg már 23 vonalon szolgáltat 611 sofőrrel, és nem kevés pénzről van szó. A decemberi kiszervezés összesen 150 milliárd forint értékű: a VT-Arriva az egyik vonalcsomag üzemeltetését 68,14 milliárd forintos, a másikat 82,16 milliárd forintos ajánlatával nyerte el. A VT-Arriva mindkét esetben 60, illetve opcionálisan ugyanennyi busz működtetésére vállalkozott, ami 130 százalékkal növelhető, a megbízás nyolc évre szól, és még két évvel meghosszabbítható.

A kiszervezésekkel természetesen jelentősen megrendült a BKV pozíciója. Az öt évvel ezelőtt 1300-1400-as buszállományból már csak 700 járműre van szükség. Hozzávetőleg ennyi buszsofőr hagyta el az elmúlt 3 évben a társaságot, 2011-ben még 3000 fő dolgozott, ma 2400. A BKV a fenti tendereken el sem tudott indulni, hiszen a járművei nem felelnek meg a kiírásnak, pénze nincs újakat venni, hitelt pedig a korábbi években felhalmozott adósság miatt nem kap.

A buszágazat leválasztása épp azért lehet indokolt, mert az önálló, tiszta lappal induló cég megszabadulhatna a BKV 60-70 milliárdos adóssága miatti hitelképtelen státuszától. Információink szerint a domináns elképzelés az, hogy a teljes kötött pályás ágazat maradna meg a BKV-nál a cég minden adósságállományával, a buszosok pedig önállósodnának.

Tovább, ne tovább

 

A letisztított profilnak köszönhetően idővel összemérhető lenne az önálló BKV-buszcég teljesítménye, hatékonysága versenytársaiéival. A BKV-ban a mai napig úgy látják, azonos feltételek esetén olcsóbban tudnának szolgáltatni, mint a VT-Arriva. Annak ellenére, hogy az Állami Számvevőszék jelentése szerint 2010-ben a legnagyobb összeget a buszok emésztették fel: a BKV 118 milliárdos költségvetéséből 47 milliárdot költöttek azokra, miközben a villamosok üzemeltetésére 27, a metróra 23 milliárdot fordítottak. Annyi biztos, hogy jelenleg nem összehasonlíthatók az adatok, de egy önálló BKV-s buszcég akár eséllyel is indulhatna a főváros tenderein.

Ez feltehetően Tarlós István főpolgármesternek se volna ellenére, aki az elmúlt ciklusban a BKV és a Vitézy Dávid által irányított BKK közötti vitákban, érdekellentétekben rendre a befolyását vesztett BKV pártját fogta, ellenezte a a kiszervezéseket. Emlékezetes volt, amikor 2012 őszén, szembefordulva a fővárosi Fidesz-frakcióval, Tarlós a fővárosi közgyűlésben nem szavazta meg a VT-Trasman 150 buszra szóló megbízását. Nem látta ugyanis biztosítottnak annak két-hárommilliárdos fedezetét a főváros költségvetésében. Igaz, 2013 márciusában aztán Vitézyvel, Orbánnal együtt adta át a Mercedes-buszflottát.

 

Forrás: http://vs.hu

Címkék: bkv busz

 

Kommentáld!

Ez egy válasz üzenetére.

mégsem

Hozzászólások

Ez történt a közösségben:

M Imre írta 3 napja a(z) Zugló Városközpont helyett: kormányzati negyed, a NER titkos budapesti óriásfejlesztése fórumtémában:

A beruházó pedig természetesen nem épít ...

M Imre írta 5 napja a(z) Április 22: Föld Napja | Ünnepelj velünk fórumtémában:

10 millió Fa kezdeményezés ( a képernyőfotó szerkesztése a ...

M Imre írta 5 napja a(z) Holokauszt-emléktáblát avattak a Boráros téren fórumtémában:

A volt Weiss Manfréd Művek (Csepel Művek) területén ...

M Imre írta 5 napja a(z) 2024-es magyarországi önkormányzati választás | június 9. fórumtémában:

A jogaid felett (ahogy mindig) most is őrködünk. Segítünk ...

M Imre írta 5 napja a(z) 2024-es magyarországi önkormányzati választás | június 9. fórumtémában:

Az önkormányzati választás során olyan embereket ...

M Imre írta 5 napja a(z) Hello Európa! fesztivál | Idén 20 éve, hogy Magyarország az EU tagja lett! fórumtémában:

2024. május 1-5. között számtalan családi, kulturális, ...

Szólj hozzá te is!

Impresszum
Network.hu Kft.

E-mail: ugyfelszolgalat@network.hu