Szeretettel köszöntelek a FŐVÁROSUNK BUDAPEST közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Keczánné Macskó Piroska
FŐVÁROSUNK BUDAPEST vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a FŐVÁROSUNK BUDAPEST közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Keczánné Macskó Piroska
FŐVÁROSUNK BUDAPEST vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a FŐVÁROSUNK BUDAPEST közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Keczánné Macskó Piroska
FŐVÁROSUNK BUDAPEST vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a FŐVÁROSUNK BUDAPEST közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Keczánné Macskó Piroska
FŐVÁROSUNK BUDAPEST vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Kis türelmet...
Bejelentkezés
Százhúsz éve, 1896. május 2-án, a millenniumi ünnepségek tetőpontján adták át az európai kontinens első, a világ második földalatti vasútvonalát Budapesten.
A honfoglalás ezeréves évfordulóját számos beruházással tervezték
megünnepelni. A földalatti Balázs Mór, az 1889-ben létrejött Budapesti
Villamos Városi Vasút Rt. (BVVV) vezérigazgatójának ötlete volt a
tömegközlekedés nehézségeinek megoldására. 1893-ban tett javaslatáért
nemesi címet is kapott, címerébe stilizált alagútbejárat került
sínekkel, az elektromosságot jelző villámokkal és a vasút szárnyas
kerekével.
A terveket a német Siemens és Halske cég a BVVV
mérnökeinek bevonásával készítette. Az alagút az akkori Gizella - ma
Vörösmarty - tértől a Városligetig húzódott, hogy biztosítsa a kiállítás
megközelíthetőségét. Az építkezés engedélyét 1894. augusztus 9-én adták
ki 1896. április 1-jei befejezési határidővel, a költségvetés 3,6
millió forintról szólt. A vasút azért épült a föld alatt, mert a
városvezetés nem engedélyezte, hogy a reprezentatív, frissen elkészült
Andrássy utat sínekkel és villamos szerelvényekkel csúfítsák el.
A
vasút kivitelezését a tervező Siemens és Halske cégre bízták, a föld-
és betonmunkákat Wünsch Róbert cége végezte. Mivel az idő sürgetett, az
alagutat két irányból kezdték el ásni, az építkezésen olykor ezernél is
többen dolgoztak, gyakran vasárnap is. Az alagút kéregvasútként, nyitott
munkagödörrel, a kor legmodernebb technikájával épült.
A vasúti pálya betonteknőbe került, az alagút szélessége 6 méter, magassága 2,65 méter lett, mert el kellett férnie a nagykörúti csatorna fölött. A többrétegű, vízhatlan födémet acélgerendákra támaszkodó betonboltozat alkotta, amelyet középen, a két pálya között 3-4 méter távolságban szegecselt acéloszlopok tartottak. A zaj- és súlycsökkentés érdekében az Andrássy út fakocka burkolatot kapott. A mélyépítési munkák 472 napja alatt 134 ezer köbméter földet emeltek ki, 47 ezer köbméter betont és 31 ezer tonna acélt építettek be. A vezető főmérnök, Vojtek Ödön építési naplója rögzítette a váratlanul felmerült nehézségeket is, így a Bajza utcától a Városligetig feltörő talajvizet, amely ellen "szádfal" és víznyelő kutak építésével védekeztek.
A millenniumi földalatti az európai kontinens első földalattija volt (a londonit 1863-ban helyezték üzembe), de ez volt a világ első villanymeghajtású földalatti vasútja, érdekesség, hogy itt alkalmaztak először mozdony helyett motorkocsit. A 3689 méternyi pályából alagútban 3225 méter, a felszínen, a Városligetben 464 méter haladt. A megengedett 40 kilométeres óránkénti sebesség mellett a menetidő valamivel több mint 10 perc volt. A 20 forgóvázas kocsi baloldalt közlekedett, a 11 megálló közül az utolsó kettőnél, az Állatkertnél és a városligeti végállomásnál (a mai Széchenyi fürdő közelében) már a felszínen. A Városligetben, ahol az alagút kilépett a felszínre, épült meg Magyarország első vasbeton hídja, amely még mindig látható. Az állomások falait a Zsolnay-gyár barna és fehér csempéivel burkolták, a szecessziós lejáró házikókat az 1920-as években bontották el.
A földalattit 1896. május 2-án, a millenniumi ünnepségek keretében adták
át a közönségnek, a 10 krajcáros jegyeket automatából lehetett
megvenni. Május 8-án I. Ferenc József is végigutazott a számára készült
királyi díszkocsin, és hozzájárult, hogy a földalatti a nevét viselje.
(Az "udvari kocsinak" 1897 szeptemberében voltak ismét császári-királyi
utasai: II. Vilmos német császár kíséretében ismét Ferenc József utazott
rajta.)
A földalatti vasút felépítmény- és jelzőrendszere a maga
korában a legkorszerűbbek közé tartozott. Az éves utasszám 1917-re már
elérte a 11 milliót. A vasutat az 1920-as években újították fel először,
majd az észak-déli metró Deák téri állomásának építésekor az állomást
áthelyezték, az alagút egy részét kiiktatták - itt létesült a Földalatti
Vasúti Múzeum.
Az 1972-73-as rekonstrukció alkalmával 1233
méterrel, a Mexikói útig hosszabbították meg, és a felszín alá helyezték
pályáját, így a teljes 4,4 kilométeres vonal föld alá került. Az
átépítés alkalmával kicserélték a biztosító berendezéseket is, ekkor -
1973 végén - tért át a földalatti a felszínen már 1941 óta alkalmazott
jobb oldali közlekedésre. A régi kocsikat 23 háromrészes, csuklós
Ganz-szerelvénnyel váltották ki, az állomásokat a műemléki védettség
figyelembevételével újították fel.
A csaknem százéves vasutat
1995-ben teljesen felújították, megerősítették födémszerkezetét,
tetőszigetelését. Az Oktogonnál kitérőt építettek, amely lehetővé teszi a
vonal szakaszolását. A műemléki állomások belső felújítása korhű módon,
az eredeti burkolatokkal és kialakítással történt. A millenniumi
földalatti vasút 11 állomása közül 8 eredeti, 3 pedig a különböző
vonalkorrekciók során létesült. Az 1996-os százéves ünnepre a járműveket
is felújították.
A millenniumi földalatti - vagy ahogy az utasok
emlegetik: a kis földalatti - 2002 óta az Andrássy úttal együtt a
világörökség része. A metróvonalak kiépülése miatt M1-es számozást
kapta, fejlesztésére, továbbépítésére születtek már tervek, de ezek
kivitelezéséről még nem hoztak döntést.
Forrás:http://mfor.hu
|
|
M Imre írta 15 órája a(z) Parkolási ügyek Budapesten fórumtémában:
Százmilliárdos hasznot hozna Budapesten a parkolási díjak ...
M Imre írta 16 órája a(z) Parkolási ügyek Budapesten fórumtémában:
Kovács Gergely: A felénél is kevesebbe kerül a Hegyvidéki ...
M Imre írta 16 órája a(z) Parkolási ügyek Budapesten fórumtémában:
Karácsony Gergely parkolási rendszerváltó csomagja | 2024...
M Imre új fórumtémát indított: Parkolási ügyek Budapesten
Keczánné Macskó Piroska írta 2 hete itt:
Jó Szórakozást a klubban!
M Imre írta 3 hete a(z) Kertészeti Egyetem és Budai Arborétum fórumtémában:
Folytatás itt: A Budai Arborétum Felső kertjében jártunk...
M Imre írta 3 hete a(z) Kertészeti Egyetem és Budai Arborétum fórumtémában:
Jövő kedden derülhet ki, hogy a Csányi Sándor vezette ...
M Imre írta 3 hete a(z) Kertészeti Egyetem és Budai Arborétum fórumtémában:
2015-ben, a campus bezárásáról szóló első ...
M Imre írta 3 hete a(z) Kertészeti Egyetem és Budai Arborétum fórumtémában:
Orosz Anna: A Kertészeti Egyetem és a Budai...
M Imre új fórumtémát indított: Kertészeti Egyetem és Budai Arborétum
E-mail: ugyfelszolgalat@network.hu
Kapcsolódó bejegyzések:
Megkezdődött az 5-ös metró tervezése
Tarlós: fedezet nélkül nincs metrófelújítás
Tarlós: felgyorsul a 3-as metró felújítása
Novemberben indulhat a 3-as metró felújítása