Budapest: 60 éves a Gyermekvasút

Szeretettel köszöntelek a FŐVÁROSUNK BUDAPEST közösségi oldalán!

Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.

Ezt találod a közösségünkben:

  • Tagok - 1262 fő
  • Képek - 1008 db
  • Videók - 167 db
  • Blogbejegyzések - 353 db
  • Fórumtémák - 80 db
  • Linkek - 811 db

Üdvözlettel,
Keczánné Macskó Piroska
FŐVÁROSUNK BUDAPEST vezetője

Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:

Szeretettel köszöntelek a FŐVÁROSUNK BUDAPEST közösségi oldalán!

Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.

Ezt találod a közösségünkben:

  • Tagok - 1262 fő
  • Képek - 1008 db
  • Videók - 167 db
  • Blogbejegyzések - 353 db
  • Fórumtémák - 80 db
  • Linkek - 811 db

Üdvözlettel,
Keczánné Macskó Piroska
FŐVÁROSUNK BUDAPEST vezetője

Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:

Szeretettel köszöntelek a FŐVÁROSUNK BUDAPEST közösségi oldalán!

Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.

Ezt találod a közösségünkben:

  • Tagok - 1262 fő
  • Képek - 1008 db
  • Videók - 167 db
  • Blogbejegyzések - 353 db
  • Fórumtémák - 80 db
  • Linkek - 811 db

Üdvözlettel,
Keczánné Macskó Piroska
FŐVÁROSUNK BUDAPEST vezetője

Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:

Szeretettel köszöntelek a FŐVÁROSUNK BUDAPEST közösségi oldalán!

Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.

Ezt találod a közösségünkben:

  • Tagok - 1262 fő
  • Képek - 1008 db
  • Videók - 167 db
  • Blogbejegyzések - 353 db
  • Fórumtémák - 80 db
  • Linkek - 811 db

Üdvözlettel,
Keczánné Macskó Piroska
FŐVÁROSUNK BUDAPEST vezetője

Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:

Kis türelmet...

Bejelentkezés

 

Add meg az e-mail címed, amellyel regisztráltál. Erre a címre megírjuk, hogy hogyan tudsz új jelszót megadni. Ha nem tudod, hogy melyik címedről regisztráltál, írj nekünk: ugyfelszolgalat@network.hu

 

A jelszavadat elküldtük a megadott email címre.

60 éves a Gyermekvasút

10 éve | [Törölt felhasználó] | 15 hozzászólás

A Gyermekvasút Budapest egyik közlekedési látványossága Budapest II. és XII. kerületében. A MÁV 4-es számú keskeny nyomtávú vasútvonala. Hűvösvölgy és a Széchenyi-hegy között közlekedik, 11,2 km hosszú, 235 m szintkülönbségű, egyvágányú vonalon, amit a kis szerelvények 20 km/h-val, 40-50 perc alatt tesznek meg.

Eredeti neve Úttörővasút,

mai hivatalos neve: MÁV Zrt. Széchenyi-hegyi Gyermekvasút.

Kisvasúti napja: április második szombatja

network.hu

A helyszín kiválasztása, építkezés

A Gyermekvasút építésére több egyéb helyszín is szóba került. Végül a budai hegyek mellett döntöttek. A keskeny nyomközű (760 mm) kisvasút építése 1948. április 11-én kezdődött. A munkálatokat a Széchenyi-hegyen kezdték.

Az első, 3 km-es szakaszt 1948. július 31-én nyitották meg. A pályát 1949. június 24-én Ságvári-liget, 1950. augusztus 20-án Hűvösvölgy állomásig adták át. A hűvösvölgyi vontatási telep 1951-ben készült el.

Működése

A vasúton a szolgálati beosztások többségét 10-14 éves gyermekek látják el, felnőtt felügyelettel. (Az állomásfőnökök, a mozdony- és vonatvezetők, a műszaki személyzet felnőttekből áll.) Hivatalosan a vasút célja a vasutas-utánpótlás nevelése.

Eredetileg (ötvenes, hatvanas évek) a budapesti általános iskolák legjobb tanulóinak volt módja úttörővasutassá válni egy tanfolyam sikeres elvégzése után. A szolgálatot 15 rajba tartozó, rajonként kb. egy osztálynyi gyerek látta el. Minden nap más raj volt szolgálatban, így a következő szolgálat a hét eggyel későbbi napjára esett (és így, ha az munkanap volt, az iskolában - ahol a szolgálat ideje igazolt hiányzásnak számított - mindig más órákat mulasztott). Volt speciális raj is, az énekkar és a (fúvós)zenekar (az I. raj).

A szolgálat és a nyári táborozás rendje időről időre változott. Amikor a hűvösvölgyi szakasz még építés alatt állt, a szogálatos raj tagjai a Moszkva téren gyülekeztek, ahonnan autóbuszon vitték őket a Széchenyi-hegyi végállomásra. A teljes vonal, és a hűvösvölgyi "Úttörővasutas otthon" megépülte után itt kellett reggel 7-re szolgálatra jelentkezni (a Moszkva térről induló 56-os villamosnak itt van a végállomása, vagy autóbusszal is lehet utazni). Érkezés után a ruhatárból vételezett egyenruhába öltözve reggeli következett, és ismertették a szolgálati beosztást. A raj zászlófelvonás után vonult Hűvösvölgy állomásra, ahonnan az úttörővasutasokat a következő vonat vitte a szolgálati helyükre. A munka kb. délután 5 óráig tartott, ekkor Hűvösvölgybe érkezés és zászlólevonás (néha alaki gyakorlatozás), illetve az egyenruhák leadása után vacsora következett. (Külön téli és nyári egyenruhák voltak rendszeresítve.) A munkába utazáshoz „nem-kalauzi” felülbélyegzésű előreváltott villamos gyermek átszálló menetjegyeket kaptak.

network.hu

A nyári iskolai szünet alatt kéthetes táborokat szerveztek. Hosszú ideig e táborozás Csillebércen, a külön úttörővasutas altáborban volt.

(Később a tábort Hűvosvölgybe helyezték át.)

A nyári táborozás turnusai alatt a táborozók

adták a vasutas szolgálatot, mindenkire

másnaponként került sor.

Volt pénztáros, jegykezelő, naplózó, rendelkező és váltókezelő beosztás is. Egy időben az állomások között távíró is működött, ezeken Morse-jelekkel lehetett a táviratokat továbbítani.

Az úttörővasutasok a vasutas szolgálat mellett

postás szolgálatot is elláttak

(a nagyobb állomásokon képeslapok,

bélyegek árusítása, illetve a nyári táborozás alatt a csillebérci postahivatal „felvevő” beosztásainak betöltése). Az egész napi munkáért százalékos osztályzatot kaptak. A hibamentes munka 100%-ot ért, minden hibáért megadott%-ot vontak le. Ha valaki (leginkább két szolgálati beosztás egyidejű ellátásával) kiemelkedő teljesítményt nyújtott, néhány plusz%-ot kaphatott. Az osztályzatokat az úgynevezett Ellenőrzőbe a felnőtt állomásfőnökök és vonatvezetők írták be. Volt időszak, amikor a% után törtjellel elválasztva az iskolai jegyeknek megfelelő osztályzatot is adtak, például 1967 tájékán az állomásfőnök által feltett szakmai kérdésekre adott válaszok alapján. A menetidő kb. 45 perc volt, a menetsűrűség az évszaktól függő (vasár- és ünnepnapokon sűrűbb) volt. A téli időszakban, amikor csak egy vonatpár közlekedett, 1 óra is eltelt a következő érkezéséig. A gyerekek ilyenkor sem unatkoztak, mert az állomásokon úttörőújságok és társasjátékok álltak rendelkezésre. Az ebédet, uzsonnát a vonaton hozták ki napközben.

Eredetileg a vasútvonalat két szakaszra osztották: az 1. szakasz a Széchenyi-hegy és Ságvári-liget, a 2. szakasz a Ságvári-liget és Hűvösvölgy állomások közötti rész volt. 1968-ban az egy szakaszon belül érvényes teljesárú "szakaszjegy" 1 Ft-ba került. A teljesárú szakaszjegyen nagy kék, a félárún piros szám jelezte, melyik szakaszra érvényes. Az egész vonalra érvényes teljesárú vonaljegy ára 2 Ft volt, a menettérti jegy (jelzése: a jegyen hosszában áthúzott két kék ill. a félárúnál piros vonal) 3 Ft-ba került. A jegypénztárral rendelkező állomásokon jegy nélkül felszálló, és a vonaton önként jegyet váltó "jóhiszemű" utasoknak 2 Ft, az önként jegyért nem jelentkező "rosszhiszemű" utasoknak 10 Ft pótdíjat kellett fizetni.

(Ugyanekkor egy teljesárú villamos vonaljegy ára 50 fillér, az átszálló 70 fillér, a heti jegy 6 Ft. volt.)

network.hu

Miérthozták létre a gyermekvasútat?

Hát persze, hogy főleg politikai okok miatt!

A vasút részben propaganda céllal épült.

A gyakorlatban azonban semmivel sem volt átpolitizáltabb intézmény, mint az 1950-es

és 1960-as években bármely

másik gyermekintézmény.

A gyerekek ingyenes, játékos foglalkoztatása

az Úttörővasút megnyitása előtt vitát váltott ki.

A gyakorlati tapasztalatok cáfolták az ellenvetéseket. Az elmúlt 60 év bebizonyította, hogy a gyermekvasutas közösség és a játékos formában teljesített szolgálatok hasznosak, és szinte összehasonlíthatatlanok bármilyen fiatal- és felnőttkori tapasztalatszerzéssel.

A Gyermekvasúton végzett szolgálatokban a gyerekek viszonylag önállóan, a szokásos iskolai kötöttségek nélkül tevékenykednek. Felelősségérzetüket növeli, hogy munkájuknak tétje van: gyakorlati – és nem csupán elméleti – feladatokat kell megoldani, továbbá az, hogy gyermekvasutasnak lenni saját korosztályuk és a felnőttek szemében egyaránt presztízzsel bír.

A gyerekek jegyvizsgálóként és pénztárosként megtanultak az idegen utasokkal szemben viselkedni, feladatukat (jegykezelés) magabiztosan végezni, információt nyújtani, kisebb gyermekekkel, felnőttekkel egyaránt kommunikálni.

A pénztárosok megtanultak pénzzel bánni, számolni, a pénzt felelősséggel kezelni.

network.hu

A rendelkezők, naplózók és váltókezelők a vonatok közlekedése és tolatási mozgások lebonyolítása kapcsán végzendő cselekvéssorokat, egymás munkájának irányítását (jelzők, váltók, sorompó kezelését), a szomszéd állomással való kapcsolattartást, utastájékoztató berendezések működtetését, az események naplózását stb. sajátítják el. Munkájukat felnőtt (felelős) vasutas dolgozók irányítják. Rendkívüli helyzetekben a felnőtt dolgozók végzik a rendszerint a gyermekvasutasok által végzett teendőket.

A gyermekek jó tanulmányi eredménnyel, és az iskolák ajánlásával kerülhetnek be arra a tanfolyamra, aminek elvégézést követően 10-11 éves korban már szolgálatot teljesíthetnek. A szolgálatokat csoportokban (15 csoport I-XV-ig számozva) 15 naponta töltik el a gyerekek. A csoportok vezetése általában 2-3 ifi (ifjúsági vezető) feladata, akik a gyerekek szakmai és pedagógiai irányítását is ellátják. Az ifik munkáját mindenkor felnőttek ellenőrzik (szolgálatokban a nevelőtanárok, táborozáskor pedig a táborvezető, egyéb alkalmakkor az adott csoport vagy esemény patrónusa).

A gyerekek számára a közös éneklések, a rendszeres foglalkozások meghatározóak. Nagyon sok Úttörő (Gyermek)- vasutas az általános iskola befejezése után is fellátogat(ott) a volt csoportjához, többeknek a pályaválasztásban volt jelentős szerepe. A mai MÁV kötelékében nagyon sok korábbi Úttörő (Gyermek) vasutas van. Éppen ezért a Gyermekvasúton évente megrendezik az ún. Nosztalgianapot, amikor a tíz évnél régebben elballagottak állnak szolgálatba.

A nyári időszakban a gyermekek öt darab két hetes turnusban "nyaralnak" úgy, hogy a tábor ideje alatt ők látják el a szolgálatot, de jut idő pihenésre, játékos esti programokra és még a "tábor ügyeletére" is.

A Gyermekvasút továbbra is szívesen várja a 4., 5., 6. osztályos jó tanulókat az évente kétszer (szeptember végén és január végén induló Gyermekvasutas tanfolyamra.

(A következő tanfolyamok 2008. február 2-án és szeptember 27-én indulnak.)

Az állomások

Hét állomása és két táblás megállóhelye van:

0 Széchenyi-hegy
0,8 Normafa megállóhely
1,7 Csillebérc (eredetileg Úttörőváros)
3,0 Virágvölgy (a tervrajzokon még Szent Anna kápolna, de a neve később Előre lett)
4,5 János-hegy
5,7 Vadaspark megállóhely (időszakos megállóhely)
6,7 Szépjuhászné (eredetileg Ságvári-liget)
8,7 Hárs-hegy
11,2 Hűvösvölgy

A megnyitáskor Hárs-hegy és Ságvári-liget állomások között egy további táblás megállóhely (Kis-Hárs-hegy) üzemelt. A megállóhelyet vontatási nehézségek miatt rövidesen megszüntették.

Vadaspark megállóhelyet 2004-ben rendkívüli megállóhelyként nyitották meg. A menetrend szerinti személyvonatok csak a nyári időszakban hétvégenként állnak meg. A téli időszakban, valamint munkanapokon a vonatok csak előzetes bejelentés alapján állnak meg.

A jelenlegi Normafa megállóhely 1973 óta üzemel. 1948 és 1973 között egy másik, megszüntetett megállóhely üzemelt Normafa néven, mely 400 méterrel volt közelebb Csillebérchez. Az áthelyezés egyik oka, hogy a régi megálló peronja az ív külső oldalán helyezkedett el, így azt nem lehetett belátni, másik oka, hogy 1973-ban az új megállóhely mellett megnyílt a Hotel Olimpia.

Járműállomány

  • 6 db Mk45 sorozatú dízelmozdony (Mk45 2001-2006)
  • ABmot 2 pályaszámú motorkocsi és 3 mellékkocsija, valamint 1 postamellékkocsija és egy szalonkocsija
  • 490,039 és 490,056 pályaszámú gőzmozdonyok
  • 8 db nyitott "nagykilátó" kocsi
  • 8 db zárt "téli" kocsi
  • 1 db kiskilátó kocsi (a többi hetet sajnos barbár módonszétvágták...)
  • 1 db nyitott peronos 2tg-es kocsi (Pályaszám: Bk357)
  • 4 db különleges személykocsi: Szalon-, Tárgyaló-, Kerékpárszállító- és Laborkocsi
  • 1 db büfékocsi (fedett teherkocsiból átalakítva)
  • pályafenntartási célú teherkocsik: 2 db pőre, 1 db fedett (Pályaszám: Xg 116, egykori kecskeméti segélykocsi), 4 db. kőszállító (Uba sorozat), lórék
  • 1 db motoros pályakocsi
  • 1 db Skoda személyvágánygépkocsi - "sínautó", egyenlőre vizsga nélkül
  • felújításra vár: az Mk49-2006 psz. mozdony és az M4 psz. dízel-villamos mozdony
  • tartósan üzemen kívűl: Mk45-2009

Megközelítése

A Moszkva tértől vagy Dél-Budáról a 18-as vagy az 56-os villamossal Hűvösvölgyig, szintén a Moszkva tértől a 21-es, 90-es autóbusszal a Normafáig, vagy a 90-es autóbusszal Csillebércig, ismét a Moszkva tértől a 22-es autóbusszal Szépjuhásznéig, vagy a Városmajortól Fogaskerekűvel a Széchenyi-hegyig. Mind az öt érkezési ponton (Hűvösvölgy, Normafa, Csillebérc, Szépjuhászné, Széchenyi-hegy) át lehet szállni a Gyermekvasútra.

(forrás: Wikipédia)

network.hu

Címkék: gyermekvasút úttörővasút

 

Kommentáld!

Ez egy válasz üzenetére.

mégsem

Hozzászólások

Vukov Andrea üzente 9 éve

Nekem az életem legfontosabb dolga a Gyermekvasút! A világ legjobb helye, és sok barát van ott!

Válasz

Czeller Károly üzente 10 éve

Gyermek koromba volt szerencsém utazni rajta söt felnöt kormban is. rendszerváltás után is utaztam és bizony most is gyerek vasutasok müködtetik.Csak nem üttöröknek nevezik öket.Köszönöm a kimeritö ismertetést.

Válasz

[Törölt felhasználó] üzente 10 éve

Igen :-)

Válasz

[Törölt felhasználó] üzente 10 éve

Gyermekkorom legszebb élményei egyikét idézi az "annó még" uttörö vasút.
Én most megfogadtam hogy amint tehetem,hátizsákot adok a család apraja-nagyjára és irány a gyermek vasut.
Köszönjük,Bogyo!!!!!!!!

Válasz

Mórocz András üzente 10 éve

Köszi Bogyo ez a vonat nekem gyerekkori emlék.

Válasz

Mórocz András üzente 10 éve

Én gyerekkoromban elég sokat utaztam rajta de akkor Uttörö vonatnak hivták
De az már nagyon régen volt. A rendszer váltás ota nem utaztam vele.
Lenne egy kérdésem ma is gyerekek irányitják?

Válasz

Tóth Zoltánné Erika üzente 10 éve

Renszerváltáskor volt alkalmam utazni rajta.Akkor ment utoljára úttörővasútként,még úttörő gyerekek kérték a jegyeket kezelésre.Nagyon élvezetes volt rajt utazni.Fiammal szeretnék egyszer utazni rajt.

Válasz

[Törölt felhasználó] üzente 10 éve

Kedves gyermekkori emlékeket ébresztettél újra bennem. Kisiskolás koromban többször utaztam az Úttörővasúton, illetve Csillebércen is nyaraltam.

Válasz

[Törölt felhasználó] üzente 10 éve

Budapesten még sajnos nem volt módomban kisvasútra üllni de szívesen utaznék rajta,A Szilvásváradi kisvasúton voltam és ott csodás élményben volt részem.Köszönöm ezt a kis beszámolót ,

Válasz

[Törölt felhasználó] üzente 10 éve

Nekem adódott már alkalmam utazzni a kisvasúton,igaz rég volt már de nagyon jó volt !Szívesen mennék még !

Válasz

További hozzászólások 

Impresszum
Network.hu Kft.

E-mail: ugyfelszolgalat@network.hu